História
Náš hlavný stan, predajňu aj zázemie e-shopu nájdete v Kosmonosích u Mladej Boleslavi. Kamenná predajňa o rozlohe 500 m2 vonia novotou a je až po strop naplnená outdoorovým vybavením pre najrôznejšie aktivity v prírode. Parkovisko aj zastávku MHD nájdete hneď pred hlavným vchodom obchodu.
Nielen outdoorom sme ostrieľaní zo všetkých strán. Takisto v cyklistike sa cítime ako ryby vo vode. Súčasťou našej cyklistickej ponuky je aj odborný servis bicyklov. V raji sa môžete vybaviť aj online. Balíček vám pošleme pokojne na druhý koniec sveta. Kategórie kemping a turistika, cyklistika, behanie, lezenie, voda, sneh, oblečenie alebo obuv ponúkajú dohromady desiatky tisíc produktov. Stačí si len vybrať. Ak si nie ste výberom istí, radi vám pomôžeme a poradíme.
Máme srdce, odvahu a skvelých ľudí v partii. Produkty, ktoré ponúkame, sa sami snažíme testovať priamo v teréne. A preto u nás zajace v pytli nenájdete. Keď nepracujeme, lietame s batohmi po kopcoch, lezeme na skaly, skúmame nové cyklotrasy, na skialpoch zjazdujeme prašanové plánie alebo relaxujeme na paddleboardoch. A spoločne potom zájdeme napríklad na drink a dobré jedlo. Pozrite sa na podrobnú históriu Českého raja outdoor alebo na to, kto za tým všetkým stojí.Dovoľte nám byť vašimi parťákmi na túlkach prírodou.
Naše začiatky
Vznik firmy Český ráj outdoor sa datuje na 15. októbra 1993, kedy Jakub Zítka položil prvé pomyselné základy firmy. V tejto dobe už mal živnostenský list na nákup/predaj. Jakub nakúpil tovar a jeho plán bol, otvoriť kamenný obchod, ale čo najskôr. Bohužiaľ, kvôli krachu stavebnej firmy, ktorá priestor s budúcim obchodom opravovala, sa otvorenie kamenného obchodu posunulo až na február 1994. A to bol problém. Tým vznikla medzera niekoľkých mesiacov, kedy nebolo miesto, kde tovar predávať. Jakubovi nezostalo nič iné, než vymyslieť alternatívnu variantu, ako produkty dostať k zákazníkom ihneď. Na čo prišiel? Prišiel s nápadom, že tovar vystaví vo svojom prenajatom byte, kde aj býval. A tak sa z jeho obývačky na pár mesiacov stalo provizórne a prvé predajné miesto Český ráj outdoor.
“Prvý môj zákazník, ktorý si vtedy v Českém ráji outdoor nakúpil, bol Robert Boukal a dodnes si ho pamätáme a občas s ním ideme na pivo,” dodal Jakub.
Skutočná kamenná predajňa
Dvere skutočnej kamennej predajne sa zákazníkom otvorili vo februári 1994 na Nerudovej ulici. Išlo o vôbec prvý súkromný obchod so športovým tovarom v Mladej Boleslavi.
Celkové zameranie obchodu bolo zo začiatku veľmi všeobecné a zákazníci tam mohli nájsť najrôznejšie športové vybavenie. Keďže prvé mesiace boli veľmi ťažké, bolo potrebné zákazníkom ponúknuť naozaj široké spektrum produktov, aby predaj "išiel".
Jakub spomenul: “Zákazníci vtedy v Českém ráji outdoor mohli zohnať napríklad futbalový loptu, hokejku, lyže či bicykel.”
Prekonanie najrôznejších problémov, ako sú chýbajúce financie alebo počiatočná neistota z podnikania, prinieslo Jakubovi aj obchodu cenné skúsenosti a odhodlanie ísť ďalej.
Odraziť sa odo dna znamenalo, že sa Český ráj mohol začať pomaly, ale isto krystalizovať. Prišlo obdobie, keď sa obchodu začalo dariť, a tak sa mohlo začať nakupovať ďalšie, pre zákazníkov oveľa zaujímavejšie, tovar.
–
1997
Rozširujeme predaj cyklistiky lezeckých potrieb
Prvý zlom nastal v roku 1996, kedy do Českého ráje outdoor nastúpil, a zároveň sa ihneď stal vedúcim obchodu, Jiří Odnoha.
Jiří Odnoha vtedy bol zároveň aj majiteľom horolezeckej školy a diplomovaným trénerom horolezectva. “Bol odborníkom a fundovaným človekom, ktorý rozumel horolezectvu a poznal tovar, ktorý je k lezaniu potrebný. Tieto produkty sa vtedy nikde moc nepredávali. Vďaka nemu, kedy striedavo bol jeden týždeň na obchode a ďalší týždeň s klientmi na horách, sa začalo predávať oveľa viac vybavenia práve zo segmentu horolezectva, lezenia, turistika a vysokohorská turistika,” spomína Kuba.
počas nasledujúcich rokov 1996 – 1997 sa tovar na obchode prirodzene “vyčistil” od všeobecného športového vybavenia. Ráj sa stal predajňou s čisto outdoorovým tovarom s malým presahom do cyklistiky, ktorá bola pre Jakuba už vtedy srdcovka.
Jakubovi sa tento koncept veľmi páčil, keďže sám mal k lezeniu a vysokohorskej turistike veľmi blízko. “K horolezectvu som sa dostal až v dobe, keď do obchodu prišiel Jirka. Nicméně, moja babička, skvelá podnikateľka, ktorá ma od začiatku podporovala, mala brata, ktorý v päťdesiatich rokoch založil horolezecký oddiel v Mladej Boleslavi. Mal plno prvovýstupov na vysokých skalách. Pod jeho rukami vyrástli také ikony, ako je napríklad Jiří “Šťáva” Šťastný atď. On vlastne osud asi chcel, aby sa to horolezectvo v Ráji predávalo,” dodáva Jakub.
Následovalo obdobie rastu a obchodu sa pomerne darilo. V priebehu rokov sa v Českém ráji outdoor postupne menili aj zamestnanci, ktorí obchodu dávali dušu a tvár.
Veľkoobchod a nový sortiment
Jakub sa rozhodol, že sa začne venovať nielen maloobchodu, ale vyskúša svoj obchodný talent na väčšom rybníku. Veľkoobchode. Kuba dodal: “Pochopil som, že maloobchod má aj svoje limity a veľa veľký posun s Českým rájom sám neurobím.”
Začal teda vozit stany a spacáky, od dnes už neexistujúcej firmy AB sport a batohy značky Framo, po českých obchodoch. A tak sa zrodil veľkoobchod Český ráj outdoor. Takto to bežalo až do doby, kedy Jakubovi prišla ponuka funkčného prádla a ponožiek od značky Sensor. Tu nastal zlom. Keďže tento typ tovaru zažíval veľký “boom” a hlad po funkčnom prádle a kvalitných ponožkách bol šialený. Jakub teda utlmíl do pozadia spacáky, stany, batohy a väčšia časť sa veľkoobchodne venoval značke Sensor. Zvrat nastal v momente, keď majiteľ Ultrasportu (spoločnosť, ktorá vlastní značku Sensor) usúdil, že je tento obrovský odber a predaj pre Český ráj nebezpečný, keďže veľkoobchodne Český ráj outdoor zarábal viac, než samotný Ultrasport.
Po dohode medzi Ultrasportom a Českým rájom vznikla fúzia a Jakub sa začal viac venovať veľkoobchodu v Ultrasporte, kde sa stal obchodným riaditeľom. Následne sa otvorili ďalšie jednotlivé kamenné predajne s funkčným prádlem Sensor, pod názvom Sensor Friendship Store. Tieto obchody, bohužiaľ, nemali dlhú životnosť.
V tomto medziobdobí maloobchod Český ráj outdoor ďalej plynule fungoval a bez väčších problémov sa mu darilo.
Rekonštrukcia predajne
Prvé webové stránky
V tomto roku Český raj outdoor spustil svoje prvé webové stránky. Pamätáte si, ako vyzerali?
Rozšírenie tímu - prichádza Mirek
Rok 2004 bol pre Český raj aj pre Kubu, aj keď to ešte nevedel, kľúčový.
Do obchodu nastúpil Mirek Žďánský. Vtedy 22-ročný chlapec. Mirek si svoju profesijnú cestu v raji vyšlapal poctivo a prešiel všetky pozície, ktoré sa len dali – brigádnik, predavač, vedúci obchodu, manažér a neskôr spolumajiteľ spoločnosti Český raj outdoor.
Pod jeho rukami vzniklo množstvo projektov, ktoré zvýšili predaj a dostali sa do väčšieho povedomia zákazníkov. Prišiel s inováciou v podobe webových stránok a neskôr aj e-shopového predaja. Mirek mal talent nielen na predaj a odborné poradenstvo, ale aj na prácu s informačnými technológiami. Preto si na starosť zobral všetko, čo sa týkalo webu alebo e-shopu.
Postupom rokov sa z neho stal ten, kto riadil celý on-line obchod. V tej dobe sa raj nezameriaval len na predaj v kamennom obchode. Jakub, Mirek a ďalší zamestnanci sa zúčastňovali rôznych outdoorových akcií v Česku aj v zahraničí. Pravidelne sa začali organizovať výstavy stanov v Mladej Boleslavi, kde si ľudia mohli stany prezrieť.
Český raj outdoor nechýbal na žiadnej významnejšej športovej akcii, na ktorých zastrešoval predajcu funkčného prádla Sensor.
–
2008
Ďalšie zmeny v tíme
V tomto roku sa cesty Jakuba Zítky a Mirka Žďánského rozchádzajú. Nie však navždy.
Jakub sa ďalej venuje maloobchodu aj veľkoobchodu súčasne. Mirek sa zameral na svoj ďalší profesijný rozvoj nielen v IT projektoch, ale aj v marketingu a osobnej realizácii.
Projekt e-husky.cz
Mirek si v Mladej Boleslavi otvoril franšízu spoločnosti Husky a v roku 2012 spúšťa e-shop e-husky.cz, ktorý sa postupne stáva úspešnejším a výnosnejším než samotný kamenný obchod.
Tu sa naplno prejavil Mirkov talent pre riadenie online obchodu a online marketingu, ktorý sa snúbil s manažmentom riadenia ľudských zdrojov a celkovou stratégiou online obchodovania.
Spojenie obchodov Český raj outdoor a Husky–MB
Spojenie obchodov Český raj outdoor a Husky–MB.
V marci 2015 sa obchody Husky–MB a Český raj outdoor uzavreli, aby sa o mesiac neskôr predstavil jeden a znovuzrodený Český raj outdoor na Staromestskom námestí 150 v Mladej Boleslavi.
Sťahovanie obchodov nebolo pre Mirka a Jakuba vôbec jednoduché. Presúvanie dvoch rôznych štýlov nábytku, z ktorého nakoniec musel vzniknúť jeden koncept. Takisto mysleli na to, že aj zamestnanci budú náhle pracovať na inom mieste a v spolupráci s inými ľuďmi. “Pre zamestnancov, ktorí boli náhle postavení pred hotovú vec, to muselo byť zložité obdobie. Si vezmi, že x rokov pracuješ niekde, máš to svoje a zrazu ti majiteľ povie, že to teraz bude inak. Budeš inde a pribudnú ti ďalší kolegovia”, dodáva Mirek.
Hľadanie priestoru pre “nový” Český raj trvalo nejakú dobu, pretože Kuba a Mirek mali konkrétne predstavy, ako by mal vyzerať. Aby firma fungovala ďalej, nemohli ísť do finančne prehnaného nájmu. Nakoniec si prenajali priestor od mesta Mladá Boleslav.
Časová medzera, ktorá vznikla pri budovaní nového obchodu, bola pre ľudí dlhá. Jakub a Mirek boli ale radi, že zákazníci počkali a do obchodu sa vrátili. Vtedy Jakub a Mirek pochopili, že išli dobrou cestou. “Čo iné ten obchod potrebuje? Potrebuje verných zákazníkov, ktorí veria v tú firmu, v ten obchod, v tú značku a ktorí sa tam budú cítiť jednoducho dobre”, dodal Kuba.
Nielen kamennú predajňu chceli Mirek a Jakub obliecť do nového kabáta. Záležalo im aj na e-shope. Boli si vedomí toho, že súčasný e-shop nie je to pravé orechové a z používateľského, kapacitného a strategického hľadiska nie je dostatočný. “Ten e-shop zostal v tej podobe, v ktorej som ho ja vtedy opustil”, dodáva Mirek. Na začiatok sa teda používal Mirkov e-shop (e-husky.cz), ktorý sa len skopíroval a urobil sa z neho Český raj. Medzitým sa pracovalo na novom koncepte e-shopu a celkovej transformácii online predaja. Kamenná predajňa na Staromestskom námestí sa medzitým formovala a začínala sa postupne ustalovať.
Nový e-shop uzrel svetlo sveta
Podoba a zabezpečenie správneho vývoja a chodu e-shopu si prešli dlhú a trnitú cestu.
Tu Mirek prešlapával spolu s programátormi, grafikmi, analytikmi, copywritermi a ďalšími, ktorí na e-shope ceskyraj.com spolupracovali.
Jakub dodáva: “Mirek mi povedal svoju myšlienku a plán. Ten znelo, že silu, príbeh a dušu kamennej predajne chce preniesť aj na e-shop. Ja, ako laik v týchto veciach, som k tomu bol dosť skeptický. Pretože tie čiastky, ktoré by za e-shop padali, boli astronomické a pre mňa nepredstaviteľné. Napriek tomu som dozrel a veril v Mirkov talent, intuíciu a znalosti. A tak sa začala vyvíjať nová podoba e-shopu.”
Mirek v tom čase pracoval v spoločnosti, ktorá e-shopy vyvíjala, a tak sa roztočilo koleso prác a kontaktovania tých správnych ľudí. Testovanie používateľského prostredia a dolaďovanie všetkých potrebných funkcií zabralo nespočet dní a nocí strávených pri počítači. Nervy tiekli prúdom, emócie boli na hranici, ale to všetko nahradilo nadšenie z výsledku. Zbrusu nový e-shop uzrel svetlo sveta po necelom roku, v novembri 2016.
Kamenná predajňa bola v bode, keď si sadala a tvorila si aj naďalej svojich zákazníkov.
Zamestnanci, ktorí v raji začínali, postupne odišli a na ich miesta prišli iní.
Zlomový rok
Tento rok bol pre firmu zlomový.
Tri roky po otvorení nového raja sa ustálilo množstvo procesov. Stabilita firme priniesla ďalšie obchodné možnosti, a všetko to, čo si Jakub s Mirkem tajne priali. Firma silnela a naberala na obrátkach.
Nastalo obdobie, keď zistili, že sa práca okolo obchodu a e-shopu začína množiť, a tak sa rozhodli raju venovať naplno. Jakub odišiel z Ultrasportu, kde pôsobil ako obchodný riaditeľ, a s Mirkem začali fungovať na kráme.
“Ja som v tom čase bol na kráme už 100%, ale ako sme tam boli už obaja, tak to začalo naberať zase iné obrátky. Vlastne aj dodávatelia videli, že tá zmena nesie nejaké ovocie, pretože aj tovar sa začal odoberať viac,” dopĺňa Mirek.
Jakub s Mirkem rozšírili ponuku značiek. Takisto bolo potrebné nabrať viac zamestnancov. Pôvodný počet troch ľudí sa nakoniec zdvojnásobil. Teraz má Český ráj outdoor x stálych zamestnancov + množstvo ďalších externých odborníkov, s ktorými spolupracuje.
“Aj napriek tomu, že sa firma reštrukturalizovala, museli sme začať riešiť to, že sa to celé musí posunúť ešte niekam ďalej. Jasne, mohli sme ostať stáť na mieste a pôsobiť ako malý regionálny krám, ale vďaka e-shopu sme sa stali celorepublikoví + máme zákazníkov aj zo Slovenska”
, dodáva Mirek.
Ráj začal spolupracovať so spoločnosťou, ktorá im pomáha s online marketingom. “Taktiež sme sa dostali k HR problematike. Museli sme začať tvoriť a vymýšľať postupy, manuály, štandardy a ďalšie veci, ktoré sú proste potrebné. Bez toho to nejde.”
Doplňuje Mirek.
Po troch rokoch, čo nový Český ráj fungoval, sa Jakub rozhodol, že je čas začať sa venovať veľkoobchodu. “Tie skúsenosti z veľkoobchodu, ktoré som nazbieral v Ultrasporte, som nechcel stratiť”, dodal Kuba.
Teraz sa teda Český ráj outdoor môže pýšiť tým, že zastupuje pre Českú republiku a Slovenskú republiku, španielsku značku Altus. História tejto značky siaha až do roku 1945. Zaoberá sa komplexnou ponukou pre kemping, turistiku a horolezectvo. Pomaly, ale isto sa opäť rozbieha veľkoobchodná činnosť firmy Český ráj outdoor.
Tím Českého raja pravidelne vyráža na rôzne výstavy ako medzinárodné, tak na našom českom trhu. Zúčastňuje sa outdoorových výstav v Česku aj v zahraničí. Medzi najznámejšie patrí Outdoor Show vo Friedrichshafene či ISPO v Mníchove. “Na tieto akcie chodíme, aby sme boli komplexne informovaní o dianí na svetových trhoch, práve v tom našom odbore. Takže, keď poviem, že sme ťažkí profíci z hľadiska všeobecných znalostí, v tom našom odbore, tak určite neprejdem mimo realitu”, myslí si Jakub.
Sťahovanie prevádzky
Tento rok bol vo znamení sťahovania. Kamenná predajňa silnela, rastla, rozvíjala sa, ale miesta bolo zrazu málo.
...A sakra, musíme sa presťahovať.
Nové priestory sme našli čo by kameňom dohodil – na protipožiarnej strane námestia.
Novú a väčšiu predajňu #2 sme si vyšperkovali k dokonalosti a žili tam šťastne až do smrti...
Jakub s Mirkem rozšírili ponuku značiek. Takisto bolo potrebné nabrať viac zamestnancov. Pôvodný počet troch ľudí sa nakoniec zdvojnásobil. Teraz má Český ráj outdoor x stálych zamestnancov + množstvo ďalších externých odborníkov, s ktorými spolupracuje.
Vlastne... Úplne takto to nebolo. O tom ale viac až v roku 2020.
V roku 2018 tiež Český ráj outdoor začal poriadne koketovať so zahraničnými trhmi. Spustili sme online predaj do krajín Európy.
Oslava 27. narodenín
Český ráj outdoor oslavuje svoje 27. narodeniny.
Čas plynul, v raji to šlapalo a my sme zase začali mať rany. Je známe, že sedieť v pokoji na zadku moc dlho nevydržíme.
A tak nás napadlo… Čo keby sme znova začali robiť cyklistiku?
Nejaké miesto máme, know-how a tých správnych ľudí tiež.
Na začiatok sme nakúpili pár bicyklov a odbuchli to.
Rozširovanie tímu, sortimentu a prichádzajúca pandémia
Kamenná predajňa bežala ako po dráte.
Cyklistika sa rozbehla. Preto sme prijali ďalších ľudí do partie. Suma sumárum, od teraz nás bude v raji o niekoľko viac.
Všetko sa zdalo byť tak dokonalé...
A zrazu bum, Covid-19 nám pod nohy vysypal plný pytel klincov.
Nezostávalo nám nič iné, než nazout poriadne trekovky, opretie sa do toho a ísť ďalej.
Viac tovaru na štendrech, viac ľudí na predajni, na sklade aj v kancelárii. To malo za následok jediné – nevejdeme sa. Potrebujeme väčšie priestory. No nič, musíme sa presťahovať. Zase.
A tak následovalo nekonečné hľadanie miesta, ktoré by bolo ako pre raj stvorené.
Nové priestory a sťahovanie predajne
Miesto, ktoré by pre nový raj bolo ako stvorené, sme našli.
Priestory 500 m2 bývalého záhradníctva v Kosmonosích nám umožnili rozvášniť sa naplno.
Tieto strevice už vážne protančíme.
Celú novú predajňu bolo potrebné najprv zrekonštruovať. A tak sme aj urobili.
Brány novej kamennej predajne v Kosmonosích sme otvorili v máji roku 2021.
Splnili sme si ďalší sen.
Stvorili sme miesto, kde sa konečne môžu spoločne stretávať milovníci outdooru, cyklistiky aj horolezectva.
Konečne sme cyklistike mohli dať to, čo si zaslúžila. Priestor. Skoro celú jednu polovicu kamennej predajne zabíra sekcia cyklistiky. A my sme z toho načatí.
Expanzia e-shopu do Poľska, Rakúska a Francúzska
Český ráj outdoor sa naďalej rozrastá. E-shop narástol na viac než 100 značiek. Pribudli ďalšie. Tento rok sme sa dostali k expanzii do zahraničia. Založili sme e-shop na poľskom, rakúskom a francúzskom trhu. Spustili sme predaj a začali priberať nové značky a rozširovať ponuku.